17 mrt 2013

Passie op de Kruisberg



Gisteren was de officiële opening van de Passie op de Kruisberg. Van 16 maart tot 14 april. Kruisbergse weg 172 Doetinchem. 
Ik vind het een mooie route. Heel afwisselend en deze keer is de inbreng van de gedetineerden bij vele werken heel nadrukkelijk te zien. Pers en TV hebben behoorlijk wat aandacht besteed aan dit project o.a. Schepper en Co van de NCRV die er drie uitzendingen aan wijdt.
Deze foto heb ik de 3 dagen geleden gemaakt toen er een vers pak sneeuw was gevallen. 
Onderstaande tekst over 'mijn' statie is in het prachtige boekje opgenomen dat van deze route is gemaakt en voor (1 €) verkrijgbaar is bij het startpunt. 

Jezus wordt aan het kruis genageld.
De weg die Jezus tot hier heeft afgelegd is een lange martelgang geweest.  Bij statie 11 is hij eindelijk bij de “plaats van bestemming” aangekomen.  Het kruis ligt al klaar op de grond. Hij wordt erop gelegd, stevig vastgehouden, terwijl  nagels door handen en voeten worden geslagen. Daarna zullen sterke mannen het kruis optakelen en rechtop zetten.
Met enkele gedetineerden heb ik gesproken over het verbeelden van deze situatie. Waar zullen we het accent leggen? Bij het leed en de pijn die Jezus voelt als slachtoffer of zullen we ook iets moeten laten zien van de wreedheid van de straffen en het martelen van de beulen? In hoeverre willen we ons houden aan realistische beelden of zoeken we naar een abstractie? Tijdens de ontwerpfase heb ik vooral hulp gehad van een waar tekentalent.
Uiteindelijk is het een levensgrote nagel geworden, geplaatst op een voetsteun van het kruis. Als toeschouwer kun je gewoon niet om dit symbool heen. Deze plek nodigt uit om na te denken over de betekenis van het lijden van Jezus, maar ook om stil te staan bij de gruwelijkheden die mensen elkaar aandoen, door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag.
Net als drie jaar geleden heb ik ook nu weer met veel intensiteit aan dit prachtige project meegewerkt.